Niki Lauda. Jeden z nejslavnějších závodníků Formule 1, trojnásobný mistr světa a obdivuhodně vytrvalý a odvážný muž, nás bohužel v květnu 2019 opustil.

Ačkoli o něm bylo už mnoho napsáno, především během několika dní následujících po jeho úmrtí, rozhodně nás neubude, když si jeho pozoruhodný životní příběh připomeneme znovu. Niki Lauda byl člověk, který si to bez debat zaslouží.

Kdyby si nešel za svým, neznáme dnes jméno Niki Lauda

Niki Lauda se narodil v Rakousku 22. února 1949. Jeho rodiče se řadili mezi smetánku rakouské společnosti, protože byli úspěšní podnikatelé a vlastnili řetězec papíren. Od mladého Nikiho se tak očekávalo, že i on se zařadí mezi elitu a bude se dle toho chovat. Niki Lauda měl však jiné plány.

Učaroval mu hluk silných motorů a on se tak více než o studium a budování pověsti zajímal o automobily a o závodění. Nebavilo ho studovat ekonomii ani žádné jiné vědy, které považovali jeho rodiče i prarodiče za užitečné. Jeho školní výsledky se tudíž zhoršovaly.

Aby rodičům dokázal, že se ve škole snaží a přesvědčil je, aby mu koupili první vůz, vyrobil si dokonce falešný diplom. Lest mu nevyšla. Niki Lauda se však nehodlal vzdát.

Požádal o půjčku 125 tisíc šilinků v bance, ve které naneštěstí působil jako člen dozorčí rady jeho dědeček Hans. Ten s jeho úmyslem věnovat se automobilům zásadně nesouhlasil, a proto jeho žádost o půjčku vetoval. Lauda později vyprávěl, že dědečkovi zatelefonoval a slušně ho požádal, aby mu přestal bránit v podnikání. Dědeček však odmítl a svému vnukovi sdělil, že žádný Lauda nebude nikdy závodník. Niki Lauda s ním od té doby nepromluvil.

Nevzdal se. Peníze si opatřil jinak, vzal si úvěr, který kryl životním pojištěním. Dostal se díky nim v roce 1971 do světa Formule 1 a navždy se tak rozkmotřil se svou rodinou. O 4 roky později získal svůj první titul mistra světa.

Závodník Niki Lauda

Díky známému se Niki Lauda dostal do formule týmu Ferrari. Už ho nemohlo nic zastavit. Tým Ferrari se nacházel v potížích a právě Lauda měl být člověkem, který tým zachrání. A stalo se.

Niki Lauda získal v letech 1975, 1977 a 1984 titul mistra světa. Dosáhl toho dvakrát s vozem od Ferrari a jednou se závodním vozem McLaren. Stal se tak jednou z nejuznávanějších a nejznámějších osobností Formule 1. Jeho kariéra však nebyla pouze o vítězstvích.

Nehoda v roce 1976 – mnohé by to odradilo, Niki Lauda znovu usedl za volant

Velká cena Německa v Nürburgringu. Okruh, na kterém jezdci závodili, Niki Lauda častokrát kritizoval. Byl dlouhý 23 kilometrů a podle Laudova názoru i názoru jiných nebyli pořadatelé schopni na všech místech zajistit rychlou pomoc, pokud dojde k nehodě. Sám Lauda prý dokonce na schůzi pilotů s pořadateli prohlásil: „Pokud bude mít auto během závodu problém, jste na 100 % po smrti.“

Když závod začal, nikdo netušil, jaké příšerné drama se zanedlouho odehraje. Niki Lauda se probojovával dopředu po výměně pneumatik, když zničehonic při zatáčce doleva jeho formule vylétla z trati. Narazila do plotu, odrazem se vrátila na dráhu, kde ji ještě zasáhl svým vozem závodník Brett Lunger. Palivová nádrž explodovala a Laudova formule začala okamžitě hořet.

Následkem nárazu přišel Lauda o helmu a jeho obličej, chráněný jen kuklou, tak začaly nemilosrdně stravovat plameny. Z hořící formule ho vyprostil závodník Guy Edwards a všichni se domnívali, že slavný Niki Lauda svá zranění nepřežije. V době nehody mu bylo 27 let.

Upozorňujeme, že video zachycuje ošklivou nehodu, proto kdo se na to necítí, neklikat

Přestože byl okamžitě převezen do blízké nemocnice, lékaři mu nedávali velké naděje na přežití. Vdechl ohromné množství plynů, které mu zdevastovaly plíce, na hlavě i v obličeji měl popáleniny třetího stupně, přišel o pravé ucho, obočí a měl poškozená oční víčka. Popáleniny utrpěl i na dalších částech těla. Z jeho formule zbyly jen trosky.

Niki Lauda později vyprávěl, že když ležel na posteli, příliš vyčerpán na to, aby se vůbec pohnul, ucítil dotek na svých ramenou. Byl to kněz, který mu dával poslední pomazání a domníval se, že Lauda je již mrtvý. „Naštvalo mě to a možná to ve mně probudilo ještě silnější vůli přežít.“

Přežil. Uběhly 4 dny a lékaři usoudili, že má šanci na uzdravení. Kdybyste jim však tehdy řekli, že do 40 dní Niki Lauda opět usedne do formule, zavolali by rovnou Chocholouška. Nicméně se tak stalo.

Niki Lauda se zúčastnil Velké ceny Itálie a jeho formule dojela čtvrtá. Kuklu pod helmou měl nasáklou krví z nezhojených ran a po závodě se mu ji nedařilo sundat. Strhl ji i s kůží.

Jak vypadal život Nikiho Laudy po nehodě, která změnila jeho život?

Bylo jasné, že následky nehody si Niki Lauda ponese do konce života. Závodil však dál a stal se znovu mistrem světa. Dvakrát! Jeho úžasný příběh inspiroval hollywoodské tvůrce k natočení filmu Rush (u nás pod názvem Rivalové).

Svou závodní kariéru Niki Lauda ukončil v roce 1984. Vrátil se do Rakouska a založil leteckou společnost Lauda Air. Své neuvěřitelně pevnou vůli a odhodlání uspět vložil právě do budování této společnosti. Ze světa profesionálních závodů však zcela neodešel. Působil totiž v různých manažerských funkcích týmů Formule 1. V roce 93 se stal konzultantem Ferrari a během let 2001 a 2001 byl šéfem stáje Jaguar.

Niki Lauda žil dle hesla: Nikdy se nevzdávej! A nikdo mu nemůže upřít, že se skutečně nevzdával. I v situacích, kdy by většina ostatních zamávala bílým praporkem a odešla, on se snažil dál, aby mohl dělat to, co miloval. Stal se tak inspirací pro spoustu lidí, kteří na cestě za svým snem ztráceli dech.

Niki Lauda dnes není jenom jméno závodníka Formule 1. Je to symbol vytrvalosti. Jeho životní příběh je důkazem toho, že jde-li si člověk za svým, může navzdory nástrahám osudu i nepřejícím lidem uspět.

Staňte se s Stips.cz na chvíli závodníkem. Vychutnejte si jízdu ve špičkových strojích.