V automobilovém průmyslu se neustále něco děje. Kromě stálého trendu zvyšování bezpečnosti pasažérů se poslední dekádu inženýři celého světa zaměřily na ekologická a autonomní auta. Vyvíjí se nové self-driving systémy, investuje se do efektivní výroby baterií. Chcete-li se rychle zorientovat v hantýrce, bez které se při hltání těchto novinek neobejdete, jste na správném místě! Sepsali jsme pro vás zajímavé a důležité informace o technologiích v moderních automobilech.

Hybrid

Vynálezcem prvního hybridního automobilu, který vznikl v roce 1898, je Ferdinand Porsche. Výroba ovšem netrvala moc dlouho, protože se do popředí dostala levná nafta, kterou lidé používali 4 dlouhá desetiletí. V druhé polovině 60. let se lidé začali věnovat znečištěnému ovzduší, proto se v roce 1965 začalo experimentovat s hybridními auty.

V současné době se hybridní auta začínají používat čím dál častěji. Čím jsou ale tak speciální? Hybrid totiž kombinuje elektrický nebo plynový pohon a klasický spalovací pohon. Jeho obrovskou výhodou je snížení spotřeby a samozřejmě méně znečišťuje ovzduší.

Čistý elektromobil

V případě, že vás neláká hybrid, ale rádi byste omezili znečišťování ovzduší, je skvělou volbou elektromobil. Ten je totiž pouze na elektrický pohon. Jeho baterii lze nabít na kterékoliv nabíjecí stanici nebo ze standardní elektrické zásuvky v budovách a garážích. Ovšem pozor!  V ČR se nachází pouze 162 nabíjecích stanic, to může být pro řidiče, kteří nebydlí ve velkých městech, trochu komplikované. My ale věříme, že se nabíjecí stanice budou rozšiřovat i do menších měst.

Kde se vlastně tenhle vynález vzal? Historicky první elektromobil byl sestaven holandským profesorem Sibrandusem Stratinghem v roce 1835. Ovšem elektromobily byly dlouho v ústraní a až od roku 2008 vzrostl jejich prodej. Nejznámějšími elektromobily současnosti jsou například Audi e-tron, Tesla X , Tesla S, BMW i-3 nebo BMW i8.

Autopilot

Značka Tesla byla před lety úplně prvním výrobcem, který nabídl ve svých autech speciální funkci, kterou pojmenovali jako "autopilot". Tento název je ale velmi zavádějící, protože spousta řidičů si myslí, že se jedná o autonomní systém. Autopilot zastává pouze roli aktivního asistenta, který má řidiči pomáhat s řízením, nikoliv řídit za něj.

Autopilot vlastní funkci adaptivního tempomatu a asistenta řízení, tyto funkce v současnosti nabízí většina značek. U Tesly najdeme pod předním nárazníkem ukrytý radar, ten sleduje prostor před autem na několik metrů. Dále jsou k dispozici ultrazvukové senzory, které používá autopilot a jsou potřeba při parkování. Autopilot umí reagovat jen na určité situace - udržuje si odstup od auta před námi, drží se jízdních pruhů a umí zatočit. Sám také zvládne měnit rychlost. Díky kameře si totiž dokáže přečíst číslo, které bylo uvedeno na značce.

Autonomní auta

Názvem autonomní auta označujeme taková vozidla, která ke svému provozu nepotřebují řidiče. Autonomní auto se orientuje pomocí počítačových systémů (radar, GPS, počítačové vidění). V současnosti se autonomní auta neprodávají kvůli bezpečnosti.

Stupně automatizace se dělí do 6 kategorií. Stupeň 0 se používá pro označení takového auta, které je bez automatizace, tedy neovládá vůz. U stupně 1 je také potřeba asistence řidiče, takový automobil nabízí pouze tempomat nebo parkovacího asistenta. Částečná automatizace má stupeň 2, znamená to tedy, že automat řídí, zrychluje a brzdí. Ovšem řidič musí stále sledovat provoz! Ve 3. stupni automatizace již není potřeba, aby se řidič věnoval řízení, ale musí být připraven tak, aby převzal řízení. Ve 4. stupni řídí jen automat a řidič nemusí do řízení zasahovat, jen v případě, že hrozí nebezpečné prostředí (počasí). Plná automatizace se označuje 5. stupněm a zde automat řídí až do cíle, který si řidič zadá.

Závody, které stojí za raketovým startem autonomních technologií, zmapoval server Wired: