Už od roku 1963 italská společnost Automobili Lamborghini S.p.A. oslňuje svět svými skvěle zkonstruovanými, pokrokovými a rychlými supersporty. První, co spoustě z nás vyvstane na mysli při vyslovení slova supersport, je některý z vozů Lamborghini.

V tomto článku si povíme něco o historii značky Lamborghini, o jejím zakladateli, představíme si první modely a celkově se podíváme Lamborghini na zoubek.

Ferruccio Lamborghini, otec rozzuřeného býka

Určitě se sluší začít příběh značky vyprávěním o jejím zakladateli, bez kterého by nikdy nevznikla, načež se zvolna přesuneme k prvním vozům od Lamborghini. Jdeme na to.

Ferruccio Lamborghini pocházel z malé italské vesničky Renazzo di Cento. Už jako malý se zajímal o nové technologie a přestože byli jeho rodiče jen prostými rolníky, tudíž penězmi příliš neoplývali, dopřáli mu možnost vystudovat techniku v Boloni. Své nově nabyté vědomosti využil v praxi během druhé světové války, kdy spravoval vojenský autopark a obrněnce na ostrově Rhodos.

V roce 1948 se F. Lamborghini rozhodl posunout svou lásku k technologiím na novou úroveň a vstoupit do světa inovátorů a vynálezců, které obdivoval: založil vlastní společnost Lamborghini Trattori S.p.A., která se zaměřovala na výrobu traktorů. Později se firma specializovala i na výrobu klimatizací.

Až roku 1963 založil společnost Automobili Lamborghini, díky které dnes jízda v Lamborghini znamená jízdu ve výjimečném a skvěle zpracovaném supersportu. Traduje se, že tak učinil po sporu s Enzo Ferrarim.

Ferruccio Lamborghini byl totiž kromě úspěšného podnikatele také moto nadšenec. Díky svému bohatství mohl vlastnit celou řadu drahých automobilů, mezi nimiž byly i vůz společnosti Ferrari. Konkrétně se jednalo o Ferrari 250 GT, u kterého míval však neustálé problémy s převodovkou.

Na potíž se svým Ferrarim si prý stěžoval samotnému E. Ferrarimu, který rozčileně prohlásil, že Lamborghini může jezdit maximálně jedním ze svých traktorů, ale auto řídit neumí. Kritiku tedy nenesl moc dobře. Lamborghini se tedy i s vozem vrátil do své továrny s tím, že se problému s převodovkou zbaví na vlastní pěst. Rozmontoval ji a zjistil, že onen díl Ferrarimu dodává tatáž firma, od které nakupuje i on. Vyrazil tedy do skladu, našel správnou součástku a závadu vyřešil.

Vypráví se, že se nepřátelství mezi Lamborghinim a Ferrarim vyostřilo natolik, že Enzo svého hlasitého kritika vyzval, že když tak rozumí sportovním vozům, ať si zkusí postavit vlastní a uvidí se, kdo je v oboru skutečná kapacita. Ferruccio hozenou rukavici zvedl. A díkybohu, že tak učinil.

Ferrucio Lamborghini, jakožto ctižádostivý a energický muž, chtěl samozřejmě Enza Ferrariho, největšího možného rivala ve výrobě supersportů v Itálii, pokořit. Měl v plánu vyrábět vozy, které Ferrariho výrobky překonají. Za tímto účelem najal i tři bývalé Ferrariho konstruktéry, aby nezačínal od nuly a především získal cenný zdroj informací.

Odkud se vlastně vzal znak Lamborghini v podobě útočícího býka?

Ferruccio Lamborghini použil pro logo společnosti znamení zvěrokruhu, ve kterém se narodil. Byl jím býk, který je tradičně zobrazován v útočném postoji. Býci, nebo spíše býčí zápasy, ovlivňují také názvy jednotlivých modelů supersportů Lamborghini. Tak například Jarama, část Španělska, slavná býčími zápasy; Espada, meč matadora či Muira, jméno známého trenéra býků.

První žihadlo od Lamborghini

Prvním sériově vyráběným automobilem společnosti Lamborghini bylo 350 GT. Vyráběno v letech 1964 až 1968, celkem vzniklo 120 kusů. Dosahovalo rychlosti až 250 km/h a udávané zrychlení z 0 na 100 bylo 6,8 vteřiny. Poháněl jej vidlicový dvanáctiválcový motor se čtyřmi vačkovými hřídeli (sklon šedesát stupňů) a výkonem 270 koní.

Design prvního vozu Lamborghini s označením 350GT navrhla společnost Carrozzeria Touring z Milánu. 350 GT bylo poprvé představeno na ženevském autosalonu 1964 a samozřejmě vzbudilo patřičný rozruch.

Od té doby jsou firmy Ferrari a Lamborghini považovány za nesmiřitelné rivaly.

Druhý Lamborghiniho výtvor

Druhým kouskem z Lamborghiniho továrny je miláček s označením 400 GT, kteréžto odkazuje na použití nového čtyřlitrového motoru. V letech 1966-1968 bylo celkově vyrobeno 247 kusů.

Motor měl výkon 238,6 kW a vůz by schopen dosáhnout maximální rychlosti téměř 250 km/h. Z 0 na 100 se dovedl dostat za necelých 18 sekund. Design navrhla společnost Carrozzeria Touring. 400 GT a 350 GT měli stejný rozvor kol a společně tyto automobily vydělaly Lamborghinimu dostatek peněz na to, aby mohl vytvořit skutečně převratné sportovní vozidlo, o kterém si napíšeme níže.

Třetí automobil byl již nefalšovaný sporťák

Nedá nám to a alespoň ještě jedno super auto prostě musíme zmínit. A to konkrétně Lamborghini Miura. Vůz Miura se vyráběl v letech 1966-1972, celkově se jej vyrobilo 766 kusů a jeho nástupcem byl již legendární Lamborghini Countach, o kterém si níže ještě povíme. Miura je považován za první opravdový sporťák od Lamborghini a nejeden nadšenec jej považuje za nejkrásnější sportovní automobil od této světově známé značky. Dokonce i sám Ferruccio si je skutečně zamiloval.

Svůj název automobil získal po španělské rase bojových býků miura. Jeho design vytvořil mladý (25 let) designer Marcello Gandini. Proslulým znamením vozů Miura byly "oční řasy" kolem světel a fakt, že byly první vozy (kromě prvního automobilu na světě vůbec) s motorem usazeným vprostřed. Dokonce i ve Ferrari toto vyřešili až o 7 let později.

Onen uprostřed posazený motor byl vidlicový dvanáctiválec s výkonem 261 kW, a když jste na to dupli, dosáhli jste rychlosti až 277 km/h.

Pár zajímavých kousků, nejrychlejší Lamborghini současnosti a nejlepší Lamborghini vůbec

Probrat všechny vozy Lamborghini by nám zabralo spoustu času, a proto se po představení prvních tří Lamborghiniho žihadel zaměříme na ty nejzajímavější (tedy alespoň podle nás) kusy z dílny italského býka + nejrychlejší "býčí" auto současnosti. Připojíme také náš skromný názor na to, který kovový zuřící býk je podle nás nejlepší.

Jízda v Lamborghini, ať už mluvíme o jakémkoli modelu, je chuťovka pro každého motoristického nadšence a je štěstí, že dnes není problém si některé ze supersportů vypůjčit a řádně otestovat.

Jízda v Lamborghini Espada byla jízdou v naprostém luxusu

Nejprve se podíváme na starší model. Jízda v Lamborghini Espada musel být skutečně luxusní zážitek. Ostatně pro své bohatě vybavené a kvalitně zpracované interiéry byl supersport Lamborghini Espada označován za italský Rolls-Royce. V době uvedení na trh byl Espada nejrychlejším čtyřmístným sériově vyráběným automobilem.

V letech 1969-1978 bylo vyrobeno 1227 kusů a první verze vozu dosahovala rychlosti 241 km/h. Třetí verze už si sáhla na 250 km/h. Lamborghini Espada se stal jedním z nejúspěšnějších automobilů společností Lamborghini.

Divoká jízda v Lamborghini Gallardo

Svůj název vůz získal po slavném plemeni bojových býků. Jedná se o nejvyráběnější model společnosti Lamborghini a už během prvních 3 roků po uvedení bylo prodáno přes 5000 kusů. Do roku 2013 bylo vyrobeno přes 14 000 kusů. Půjdete-li někdy na zážitkovou jízdu v Lamborghini, projedete se nejpravděpodobněji právě v tomto voze. A že je o co stát!

Gallardo je schopno dosáhnout rychlosti až 325 km/h a z 0 na 100 se dostane za 3,7 sekundy. To už s vámi slušně cukne, to už vás zatlačí do sedačky. Pokud jste ještě nikdy jízdu v Lamborghini Gallardo, nebo jiném podobně silném supersportu, nezažili, je to jako kdyby vám někdo zprudka vrazil do zad. Ale nebojte se! Není to bolestivé. :-)

Jízda v Lamborghini Diablo jest jízdou ve voze Luciferově

Jízda v Lamborghini Diablo byla stejně agresivní jako jeho pověstný design. Automobilka vůz představila v roce 1990 a byl vyráběn až do roku 2001. Celkové skóre činí 2400 vyrobených kusů. Původní karoserie byla hranatá, ale po testech v aerodynamickém tunelu ji konstruktéři zaoblili.

Při jízdě v Lamborghini Diablo jste si mohli vychutnat motor o výkonu 490 koní a zrychlení z 0 na 100 za 4,2 sekundy. Udávaná maximální rychlost byla 325 km/h, ale závodník Sandro Munari zvládl dosáhnout na 340 km/h! Jízdu v Lamborghini Diablo si potom jistě náležitě pochvaloval.

Zrcadlo, pověz mi, které Lamborghini v zemi zdejší je nejrychlejší?

V době, kdy byl napsán tento článek, bylo nejrychlejším supersportem s zuřícím býkem na kapotě Lamborghini Sián FKP37. S maximální rychlostí přes 350 km/h a zrychlením z 0 na 100 za méně jak 2,8 sekundy lze tenhle skvost označit za skutečného dravce mezi rychlými vozy. Lamborghini Sián FKP37 se pyšní výkonem 819 koní (602 kW) a po nastartování o něm jistě okamžitě ví širé okolí díky klasickému atmosférickému dvanáctiválci.

Sián FKP37 tak překonal své staršího bratříčka Lamborghini Aventador SVJ, což bylo a je stále neuvěřitelné zvíře mezi supersporty.

Celkově bylo vyrobeno pouze 63 Siánů a do jednoho byli velice brzy rozprodány. Šťastní kupci si navíc mohli své vozy vyladit dle svého gusta díky programu Lamborghini Ad Personam. Každý Sián FKP37 se tak může trochu lišit, co se týče barev, provedení interiéru a dalších designových záležitostí.

Zajímavé na tomto uhrančivém supersportu je také to, že jde o hybrid!

Ano, čtete správně. Lamborghini jde zkrátka na výrobu vozů po svém, a tak se nezřídka stává, že překvapí nečekaným krokem. Nečekejte však ve vozu žádné baterie či veliké elektromotory. Inženýři "od Lamba" vyřešili vše netradičně: do převodovky zabudovali menší elektromotor a baterie nahradili důmyslnou soustavou kondenzátorů.

Celé ústrojí pak pracuje s napětím 48 V a tvůrci se chlubí tím, že kondenzátory se prakticky při každém brždění plně dobijí.

Na elektrifikaci tohoto vozu ukazuje i jeho samotný název – Sián je v boloňském dialektu blesk. Pokud namítáte, že kvůli elektrifikaci musel přeci vůz nutně přibrat na váze, potom vás můžeme uklidnit, že se tak nestalo. Elektromotor, kondenzátory a další nutné součásti váží dohromady pouhopouhých 34 kilogramů.

Toto "elektrické řešení" pak celému pohonnému ústrojí přidává na výkonu 34 koní, což ve výsledku znamená naprosto výtečný poměr hmotnosti a výkonu celého vozu. K dynamice Lamborghini Sián FKP37 tak jde o jednoznačný přínos.

Lamborghini Countach LP500 je nejlepší

Které Lamborghini ze všech těch nádherných strojů, které slavná automobilka vyprodukovala, je nejlepší? To lze pochopitelně určitě jen těžko, ale dovolíme si vám alespoň představit náš názor (a vlastně nejenom náš).

Při naší volbě jsme samozřejmě nebrali v úvahu jen výkon motoru, maximální rychlost či zrychlení z nuly na stovku, ale například i přínos vozu do světa supersportů a garáže Lamborghini.

Podle nás je nejlepší Lamborghini Countach LP500, poprvé představené na ženevském autosalonu v roce 1971 (první kousek byl zákazníkovi dodán roku 1974). V té době se jednalo o naprosto převratný vůz, který oslnil třeba už jen svým naprosto originálním designem. A právě tímto designem určil ikonický vzhled svých následovníků! Jednalo se i o první Lamborghini se vzhůru otevíranými dveřmi. "Countach" v piemontském dialektu znamená "div", ale tamější muži jej zároveň užívají k ocenění krásné ženy.

Ani po stránce výkonu však patřil mezi tehdejší špičku: nabídl modernizovaný V12 o výkonu 445 koní (335 kW). Jde tedy o "zakladatele stylu", který si zaslouží náležitou úctu.

Pár zajímavostí o Lamborghini jako zákusek

  • Kvůli hrozbě bankrotu z důvodu nevydařené dodávky traktorů do Jižní Ameriky musel Ferruccio Lamborghini prodat svůj podíl v jejich výrobě Fiatu. Dnes traktory Lamborghini vyrábí společnost Same Deutz-Fahr.
  • Z důvodu ropné krize v sedmdesátých letech a dalších několika problémů byla firma Lamborghini nucena vyhlásit úpadek. Italský soud poté vybral nového vlastníka automobilky, který posléze slavnou automobilku prodal společnosti Chrysler, která ji zase prodala indonéské společnosti Megatech. Od roku 1998 vlastní Lamborghini společnost Audi.
  • Slavné a oblíbené Lamborghini Diablo bylo navrženo a vyrobeno v době, kdy automobilka patřila Chrysleru.
  • Ferruccio Lamborghini kromě vozu od Ferrari vlastnil také například vůz od Maserati.
  • Ke konstrukci prvního dvanáctiválcového motoru vsazeného do vozu Lamborghini si Ferruccio přizval nadaného konstruktéra Giotto Bizzariniho, který předtím pracoval pro Ferrari.
  • V Praze se můžete v Lamborghini projet například po zakoupení tohoto voucheru!
  • Lamborghini Miura nebylo tak docela první Lamborghini s motorem uloženým napříč v zadní části karoserie. První byl totiž prototyp Lamborghini Marzal (1966), který se však nedostal do výroby.
  • Stačilo málo a možná bychom si nikdy něco jako je jízda v Lamborghini nemohli vychutnat. Ferruccio Lamborghini totiž snil o tom, že bude vyrábět vrtulníky. Italská vláda mu však neposkytla licenci a z toho důvodu se začal více zajímat o výrobu automobilů.

Závěrem

Lamborghini je společnost, která se vývoji svých vozů pečlivě věnuje. Pracuje dobře s designem, silou i výbavou a drží se tak již dlouhá léta mezi špičkami automobilového průmyslu. Díky tomu dnes není jízda v Lamborghini jen věcí prestiže, ale i radosti z řízení naprosto neobyčejného a spolehlivého sportovního vozu.

Pokud jste ještě nikdy žádným strojem od Lamborghini nejeli, rozhodně to zkuste, ale považujeme za povinnost vás před něčím varovat! Jízda v Lamborghini může být vysoce návyková záležitost a pravděpodobně od prvního okamžiku, kdy do některého býčího supersportu nastoupíte, budete toužit po tom také jedno takové vozidlo vlastnit. Pokud se s tímto dokážete poprat, pak směle usedněte za volant. Stojí to za to!