Radost z materiálních dárků časem pomíjí, ale vzpomínky na zážitky? Ty přetrvávají! Proč? Nezapisují se totiž do paměti, ale do srdce! Zážitky jsou trefnou volbou při koupi originálního dárku téměř pro každého bez ohledu na věk – aby ne, v posledních letech se také staly o mnoho žádanějšími než dárky v hmotné verzi, které často končí jako lapač prachu spolu s dalšími nepotřebnými věcmi. Darujte proto okamžik života strávený výjimečným způsobem nebo na speciálním místě, a věnujte tak dotyčnému emoci bez expirační lhůty, o které bude vyprávět po celý život. Svým blízkým tak zaručeně vykouzlíte upřímný úsměv na tváři, a to kdykoliv, kdy si na váš originální dárek vzpomenou. Stačí si vybrat – první příčky mezi zážitkovými dárky boří cestování, outdoorové aktivity, koncerty, filmy a heslo: „Nevaž se, odvaž se!“
V dnešní době blahobytu a přesycenosti trhu je možnost „vlastnit“ až příliš jednoduchá a běžná. Člověk pak lehko sklouzává k nakupování nepotřebných věcí a přestává rozlišovat mezi svými chtíči a skutečnými potřebami, které mu dělají radost. K osvobození se od špatné nálady nepotřebujeme nic speciálního, stačí nám k tomu prozkoumání obyčejně neobyčejného prožívání přítomného okamžiku, kterým dnes můžete i někoho obdarovat. Proč je ale zážitek lepší dárek než hmotná věc?
Radost z materiálních věcí časem opadá
Studie newyorské Cornellovy univerzity potvrzuje – radost z materiálních věcí vyprchává. Vedou k tomu hned tři důvody: na nové věci si rychle zvykneme, věci příliš srovnáváme a neustále zvyšujeme laťku a očekáváme, že s každým dalším dárkem dostaneme o něco lepší. Tomu nepřispívá ani současná přesycenost trhu, obrovský výběr ze sortimentu a jednoduchost koupě. Zážitky dle studie oproti tomu zajistí o mnoho delší a intenzivnější prožitek a radost. Pomíjivá radost nebo déletrvající štěstí? Co byste si vybrali?
Zážitky vás utvářejí
Že zážitky efektivně rozšiřují obzory, o tom byl přesvědčený už samotný John Dewey, americký filozof, pedagog, psycholog, reformátor vzdělání a především otec myšlenky zážitkového vzdělávání, tedy i zážitkové formy pedagogiky. Lidská paměť je totiž schopna lépe vstřebávat informace, pokud je její vnímání doprovázeno intenzivním emotivním prožíváním. Člověk si vzpomínky ukotví lépe, jestliže je po něm vyžadováno vlastní jednání, hledání netradičních řešení a přijímání úkolů a výzev, které vedou k rozvoji tvůrčích postupů a aktivnímu jednání. S tím přichází i radost z energie, rozšířených možností a cest, které nové zážitky utvářejí. Takovou moc má zážitek!
Štěstí je větší, pokud je sdílené
Štěstí souvisí se sociálním chováním a sdílené štěstí se stává štěstím dvojnásobným. Společné prožitky jsou perfektním prostředkem pro upevňování sociálních vztahů, nenechávejte si zážitky proto pro sebe, zažívejte je se svými nejbližšími a sdílejte společně radost, kterou vám každá nová zkušenost přinese. Originální dárek můžete věnovat i jako zážitek pro dva.
Věci, které skutečně nepotřebujeme
Francouzský spisovatel a filozof Denis Diderot objevil jeden psychologický úkaz, totiž dnešní fenomén minimalismu: Proč si neustále pořizujeme další věci, přestože je doopravdy nepotřebujeme? V dnešní době je příliš jednoduché koupit něco nového, vše je dostupnější, výběr ze sortimentu široký, vše je na dosah ruky a reklamy na nás srší informace o nových produktech každý den, zatímco další den přijdou s něčím dalším, údajně lepším. Najednou se roztočíte na spirále Diderotova efektu a skončíte tak se spoustou zbytečností a o pořádný balík peněz chudší, a v pomíjivosti radosti z materialistických věcí tak nakupujete stále více. Zlatým pravidlem je opakované: NEKUPUJTE, ZAŽÍVEJTE! Nebojte se zážitků ani jako originálních dárků k Vánocům – darovat můžete různé gastronomické kurzy, netradiční sporty, adrenalinové seskoky!
Nejkrásnější je očekávání
Nejenže se neuvěřitelná radost dostaví během i po zážitku, radost budete mít i ze samotného těšení se. Určitě si vzpomenete na nějaký okamžik, kdy jste se v životě na něco těšili – nebo se dokonce nemohli dočkat! Zažívali jste intenzivní a příjemné pocity, a to ještě před tím, než událost nastala. Vědomí, že se dlouho očekávaná věc blíží, mnohonásobně zintenzivní váš prožitek, a tak i vzpomínky, které si ze zážizku odnesete. Věděli jste, že těšení se nebo očekávání nějakého zážitku dokáže následný prožitek zvýšit až o třicet procent?